„Ezek a mai fiatalok…”
A generációkat a születési évek szerint kategorizáljuk. Közös történelmi, kulturális események, élethelyzetek kötik össze egy adott kor szülötteit. Új generációk akkor születnek, amikor jelentős társadalmi, politikai, gazdasági, vagy technológiai változások történnek a világban.
Jelenleg 6 generáció él Magyarországon (Veteránok, Baby boomerek, X, Y, Z, Alfa). Érkezik a hetedik, vagyis a K (Covid) generáció is. Ezek közül a munkaerő piacon 4 van jelen egyszerre. Ne feledkezzünk meg a C generációról sem, akik nem a születési évük miatt kerülnek egy kategóriába. (Én csak „kütyü” generációnak hívom).
Az egyes csoportok gondolkodásmódja, kultúrája, értékei, érdekei és célja nagyon különböznek egymástól. Éppen ezrét jelentős feszültségforrás lehet a munkahelyeken. A feszültségek megoldásához probléma felismerésre és nézőpontváltásra van szükség.
A folyamatos változásoknak köszönhetően a munkavállalókra, mint ügyfelekre kell tekinteni. A kiváló jelöltekért ma is harc folyik a munkaerőpiacon. Bevonzásukhoz koncepcióváltásra van szükség. Annak érdekében, hogy kialakítsuk az elköteleződést, és megtartsuk a különböző korú értékes munkavállalókat, meg kell ismernünk gondolkodásmódjukat, motivációjukat és igényeiket. Már az onboarding (beillesztés) folyamatoknál is fontos tényezőként kell figyelembe venni ezeket a tényezőket.
Egy igazán átgondolt munkáltatói márka és munkavállalói márkaígéret figyelembe veszi a szervezetnél előforduló generációkat és a jelenlévő generációk számára releváns üzeneteket fogalmaz meg. Szükség esetén szegmentál, és külön üzeneteket küld a lebontott generációs célcsoportokra.
A tréning során élményszerű feladatok, szituációs szerepjátékok, elméleti anyagok segítségével jutnak el a résztvevők a generációs nézeteltérések kezeléséhez, és az együttműködés kialakításához szükséges tudásszintre.
A generációmenedzsment tréning a munkahelyen felmerülő generációs problémák hatékony áthidalása és a különböző generációk együttműködésében rejlő lehetőségek feltérképezése a produktivitás növelésének érdekében. A tréning segítségével a csoport tagjai közt csökkennek a feszültségek, ezáltal csökken a stressz, közvetetten a fluktuáció. Az üzenetek megfelelő megértésben mennek át, transzparens kommunikáció segítségével. Az összhang megteremtésével a csoport működésének hatékonyságát és teljesítőképességét is lehet növelni.
„Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam, és megértem.” - Konfucius