„A tudás megszerzésére fordított pénz a legjobban megtérülő befektetés.”/Benjamin Franklin/
Életünk számos területén közösségi formában vagyunk jelen; a családunkban, az iskolában, a munkahelyünkön és a baráti körünkben. Fontos, hogy ezeknek a csoportoknak a céljait meghatározzuk és közösen megvalósítsuk. Ez nem könnyű feladat. A csoportokat különböző egyének, személyiségek alkotják, de nem mindegy, hogy a meghatározott csoportszerepeket ki és hogyan tölti be. Egy vállalat szempontjából a csoportkohézió különösen fontos, mivel az együttműködés bizonyítottan eredményessé teszi a munkát, növeli a munkavállalói elköteleződést, jelentősen csökkenti a fluktuációt, és az alkalmazottak korai kiégését, valamint motivációt jelent a mindennapi feladatok kihívásaival szemben.
A tréning egy céges, szervezeti, csoportos fejlesztési eszköz, tanulási forma, melyben a hangsúly a gyakorlati tapasztaláson, az élményalapú tanuláson és a puha készségek (soft skills) fejlesztésén van, nem pedig az elméleten, mint a hagyományos oktatási rendszerben. Egy tréningtéma három fő részből tevődik össze. A rövid elméleti anyagot interaktív gyakorlati feladatok követik, melyeket a végén közös feldolgozás zár le. A tanulási folyamat végére a résztvevők eljutnak az AHA-élmény szintjére, amelynek célja az ismeretek tapasztalati elsajátítása és az önfejlesztés. A folyamat utókövetésével lehet egy tréning eredményességét lemérni.
A gyakorlati részben csoportra és problémára szabott élményszerű feladatok, szituációs játékok, pszichodráma elemek, szimulációs gyakorlatok kapnak jelentős szerepet. A feladatok jellegét mindig a tréning célja, az elérendő célt pedig a megrendelő határozza meg.
Egy vállalat életében a tréningek elengedhetetlenek az üzleti fejlődés és az előrelépés szempontjából. A folyamatos tanulási és képzési lehetőségek alapvetően meghatározzák egy vállalat vonzerejét és versenyképességét. Egy munkavállalók körében végzett felmérésből egyértelműen kiderült, hogy többet is ki tudnának hozni magukból megfelelő szakirányú, illetve készségfejlesztő tréningek elvégzésével.
A tréningek eredményessége nagymértékben függ a résztvevők aktivitásától és a csoportba behozott témáktól. Minél többet tesz bele valaki a tréningbe saját magából, annál többet vehet ki belőle. A csoport tagjai saját személyiségükkel/személyiségükön dolgoznak, így mindig minden tréning más és más egy adott témán belül.
A tréningeket mindig egyeztetés, megbeszélés, felmérés előzi meg. Ezután csoportra és témára szabott tréningterv készül. A terv egy megahatározott téma keretein belül az ajánlott tematika elemeiből tevődik össze, melynek fő célja az adott szervezetre szabott puha készségek (soft skills) fejlesztése.
Egy Harvard-i kutatás szerint a puha készségek (soft skills) akár 85%-ban is meghatározhatják egy munkavállaló eredményességét, sikerességét!
Azért érdemes tréningcsomagot választani, mert a csapat tagjai több egymáshoz kapcsolódó készséget is tudnak fejleszteni. A megszerzett tapasztalati tudás még jobban elmélyül, rutinszerűvé válik. A csapat átfogóbb fejlesztésen megy át, valamint nő a csoportkohézió.
A csomagár természetesen kedvezőbb!
A hard skill-ek, azaz kemény készségek viszonylag könnyen „megfoghatóak”. A mérhető, igazolható készségeink kerülnek ebbe a csoportba. Ide tartoznak a szakirányú végzettségek, a technikai kompetenciák, vagyis minden, ami iskolában, képző intézményekben tanulható, tehát amiről papírunk van, illetve ide tartozik a szakmai tapasztalat is.
A soft skills (puha készségek), más néven szociális készségek, szubjektívek, belülről fakadnak, interperszonális jellegűek. Ez azt jelenti, hogy elsősorban a személyek közötti viselkedési helyzetekben nyilvánulnak meg, kívülről nem láthatóak. Gyűjtőneve az olyan készségeknek, mint a fejlett empátia, a könnyed és transzparens kommunikáció, a jó csapatjátékos attitűd, a megszerzett tudás továbbadására való képesség éppúgy, mint a felelősségvállalás, a felmerülő probléma megoldására koncentráló szemlélet. Ezek meglétének alapvető feltétele a jó önismeret, ezért javasolt a szakmai képzéseken túlmenően önismereti alaptréningen is részt venni, hogy tisztábban lássuk saját képességeinket. Jellemző ugyanis, hogy a munkavállalók gyakran tévesen mérik fel saját készségeiket. Az önismeret hiánya esetén gyakran előfordul, hogy túl- vagy alábecsülik magukat.
A tréningek helyszíne előzetes egyeztetés után kerül meghatározásra.
„Mondd el és elfelejtem, mutasd meg és megjegyzem, engedd, hogy csináljam, és megértem.” - Konfucius